Professor Datuk Dr. Ismail Ibrahim mempunyai autoriti yang tinggi untuk menegur tazkirah ,syarahan atau ceramah agama terutama di bulan Ramadan yang tidak sezaman, yang banyak merupakan ulangan bahan-bahan yang telah kita dengar sejak berdekad.
Pada umumnya,kata beliau, berkisar di sekitar ritual,dosa pahala yang tidak membuka minda kearah penyelesaian perilaku manusia moden yang sedang tercabar dengan nilai baru " teknostres" atau kegelisahan dan penyelewengan jiwa dalam era teknologi maklumat dan komuniti(ICT)
Pendekatan agama di Malaysia terutama dalam tazkirah tidak mempedulikan kemajuan dan kemakmurannya yang telah mencetuskan kecenderungan persaingan masyarakat pengguna kearah Perdagangan Agama yang berselindung disebalik pakaian,penubuhan sekolah-sekolah tahfiz,perubatan dan sebagainya.
Sebenarnya tidak sahaja masyarakat umum yang menyeleweng dalam memahami prinsip kesederhanaan dalam Islam tetapi kepimpinan negara sendiri yang bercakap tentang wasatiah dan hadhari.
Dr. Ismail yang juga merupakan Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan bertanya apakah dengan hanya membicarakan dosa pahala dan ritual serta fardu ain sudah cukup untuk membina akhlak dan moral anak-anak muda kita pada hari ini bagi menghadapi cabaran sezaman( Lihat tulisannya di Utusan Malaysia 14 Jun 2017)
Tidak ramai para ulama kita atau pegawai-pegawai majlis agama yang berani tampil kehadapan untuk menunjukkan sikap kritikal terhadap amalan atau pendekatan agama yang akhirnya akan merosakkan imej agama kerana banyak hipokrasi dan talam dua muka.
Umpamanya walaupun tidak ada paksaan dalam agama tetapi berlaku paksaan supaya jemaah mendengar tazkirah dengan menolak logik akal tentang cara penyampaian ilmu dan pengajaran yang berkesan.
Langkah pihak agama di Selangor tidak menggalakan tazkirah ditengah sembahyang tarawih setelah empat rakaat pertama mungkin boleh diambil sebagai penggunaan akal untuk menggalakkan lebih ramai orang bertarawih dan bukannya lari dari sembahyang tarawih.
Perasaan tidak senang dengan cara paksaan ini telah lama terpendam yang terdedah hanya apabila sahaja larangan dilaksanakan di Selangor. Seorang pembaca telah menyambut baik langkah ini di Forum Utusan Malaysia dengan mensifatkannya sebagai langkah mesra tarawih . ( UM 15 June 2017)l
kecenderungan membaca surah Al Quran yang panjang dalam sembahyang sunat tarawih juga menimbulkan kegelisahan di kalangan para jemaah.
Teringat saya semasa kecil di kampung, ramai anak-anak muda turut berjemaah sembahyang tarawih kerana bacaan ayat-ayat yang ringkas dan padat. Malah sekarang pun masjid-masjid yang pendek waktu sembahyang tarawihnya walaupun 20 rakaat lebih menjadi tumpuan.
Kebanyakkan tazkirah pula samaada di bulan Ramadhan atau disepanjang masa di Radio dan TV, lebih banyak yang merujuk kepada masalah moral dan kehidupan di zaman nabi bagi menghadapi masalah rumah tangga, kejahatan moral dan sebagainya di zaman sekarang yang memerlukan rawatan keugamaan bersandarkan pendekatan sosiologi, psikologi , antoropologi dan juga perundangan.
Umpamanya lebih relevan kes-kes baru dikemukakan dalam tazkirah atau ceramah agama dari mengemukakan kes-kes di zaman nabi dalam soal sikap isteri terhadap suami.
Pandangan atau ajaran yang bersifat hukum, fanatik, emosi , sentimen tanpa rasionalisasi dengan merujuk kepada kes-kes di zaman nabi dengan contoh sikap Siti Aishah akan dianggap sebagai cerita purbakala yang tidak kena mengena dengan masalah isteri di zaman moden.
Maka itu ceramah yang seumpama ini tidak membuka minda malah menampakkan kecetekan pemikiran seseorang penceramah agama.
Dalam pada itu persoalan yang lebih banyak ditumpukan ialah mengenai wanita tidak menutup aurat seolah-olah wanita sebagai punca kejahatan kepada lelaki sedangkan banyak lagi persiapan ketahanan diri dari segi keilmuan untuk mengebalkan wanita dalam pendedahan kepada masyarakat terbuka.
Tentulah kita tidak pernah memikirkan kempen penutupan aurat terutamanya berhijab akhirnya menjadi suatu sumber perniagaan besar kerana persaingan antara wanita Islam untuk memakai tudung yang lebih mahal dan lebih ternama atau berjenama dan tidak sekadarkan keperluan untuk menutup aurat.
Agama hanya mengajar untuk menutup aurat tetapi tidak mewajibkan untuk memakai tudung yang mahal sehingga beribu ringgit.
Sekarang telekong juga sudah tidak hanya sekadarkan berwarna putih tetapi di pasarkan dalam berbagai warna. Kepercayaan untuk menghadapi Allah kelak dalam hanya warna putih sudah tidak diambil berat lagi. Tidak mustahil suatu masa kelak jenazah dikapankan dalam kain yang berwarna warni.
Ustaz dan ustazah yang bertazkirah di masjid-majid dan surau-surau tidak hanya sekadar bertazkirah tetapi juga membawa barangan yang dikaitkan dengan keugamaan seperti ubatan, madu, atar dan sebagainya untuk dijual kepada para jemaah.
Saya memberikan beberapa contoh untuk menunjukan tazkirah agama yang yang ketinggalan zaman walaupun nilai manusia berubah mengikut perkembangan sekeliling seperti yang ditegaskan oleh Dr. Ismail Ibrahim "Perkembangan akal dan roh manusia menjadi semakin matang dan maju dengan peredaran zaman dan perubahan masa."
Pendedahan lelaki dan perempuan menerusi interaksi bidang sosial seperti bidang pekerjaan dan lainnya sebenarnya mendatangkan kekebalan dan tidaklah lagi mendatangkan bahaya seperti zaman dahulu ketika pergaulan terbatas kerana pekara yang luar biasa telah menjadi biasa.
Wanita-wanita yang mudah terpengaruh terdiri dari mereka yang tidak pernah terdedah kepada pergaulan yang luas menerusi berbagai bidang sosial.
Seperti yang ditegaskan oleh Dr.Ismail"Kemajuan berfikir manusia berlaku sejak zaman nabi. Maka itu dakwah para rasul dan nabi sebelum Nabi Muhammad SWA adalah berbeza dengan manusia umat Muhammad." Ertinya perubahan, penyesuaian dan pendekatan agama dengan kehendak-kehendak semasa seharusnya berlaku.
Dalam beberapa hal Islam tidak berkembang di Malaysia sesuai dengan aliran kemajuan pemikiran manusia Islam disebuah negara pasaran terbuka tetapi terbantut oleh pengajaran agama yang menggalakkan pengasingan diri, pembatasan pergaulan dan pakaian, Arabanisasi dan perkembangan kefahaman yang tidak relevan dengan persekitaran.
" Zaman ini berubah dengan begitu cepat, jadi apakah kerangka dakwah dan pengolahannya yang telah dilakukan dua tiga dekad yang lalu masih relevan dan berkesan pada masa ini ,ketika jiwa dan anak-anak sekarang yang telah berubah dengan mendadak sekali?",kata Dr.Ismail.
Anak-anak remaja perlu terdedah kepada berbagai kegiatan sosial yang boleh menceriakan dan membebaskan jiwa menerusi alam pendidikan yang bersifat antarabangsa dan bukannya terkurung dan tertekan dalam suasana doktrin kepondokan yang terbatas kepada peribadatan, naysid, syarahan keugamaan, penghafalan Al-Quran sepanjang hari kerana mereka tidak boleh terpisah dari hidup masyarakat berbilang agama dan kaum yang membolehkan mereka membuat perbandingan.
Menglibralisasikan pendekatan agama tidak mudah dilakukan dalam masyarakat yang semakin peka terhadap agama tetapi saya percaya Dr. Ismail sendiri boleh mengambil inisiatif untuk mengumpulkan tenaga profesional, Intelektual dan ilmuan Islam yang progresif dan dinamik untuk merancang dan menyusun pendekatan bersepadu dan berani ke arah libralisasi tazkirah atau ceramah menerusi multimedia terutama TV dan Radio.
Sebenarnya kita memerlukan bukan hanya seorang Pakar Motivasi seperti Dr Mohd Fadzilah Kamsah sebaliknya beribu lagi orang sepertinya yang dapat membuka minda umat Islam di negara ini.
Tokoh-tokoh agama lain yang dinamik dan sentiasa berfikiran terkini seperti Islamic Scholar Dato Dr. Asyraf Wajidi Dusuki ,Mufti Perlis Prof.Madya Datuk Dr.Mohd Asri Zainual Abidin dan beberapa orang lagi ustaz dan ustazah yang sederhana dan progresif yang dapat dikenal pasti menerusi program-program mereka di TV. Ia seharusnya merupakan suatu kumpulan kecil yang berkualiti dtetapi berupaya membawa suatu perubahan besar.
Saya sebenarnya kecewa dengan Dr. Asyraf seorang Islamic Scholar,modenis Islam yang dihormati kerana daya intelektual yang tinggi tetapi sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) tidak membantu ke arah meningkatkan mutu program agama di TV dan Radio sehingga ada stesen TV yang mengemukakan ustazah berpurdah (menutup muka) untuk memberi ceramah.