Tindakan Zahid ungkit keturunan Dr Mahathir bakal makan diri sendiri

TINDAKAN Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi mengungkit keturunan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad untuk menyerang pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu bakal merugikan Umno dan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya akan datang, kata penganalisis politik.
"Nampaknya kenyataan ini bakal 'backfire' (tikam diri sendiri) terutama di kalangan veteran Umno dan anak muda yang menjadi pengundi buat pertama kali. Apatah lagi daripada kalangan India Muslim sendiri," kata Hisomudin Bakar daripada Ilham Centre.
Menurut beliau, golongan muda berusia di antara 17 hingga 21 tahun mengenali Dr Mahathir sebagai bapa pemodenan yang membina Malaysia selama 22 tahun.
"Majoriti anak muda keliru mengapa pimpinan kerajaan sekarang menghina bekas perdana menteri yang dikenali mereka sebagai bapa pemodenan (melalui buku teks dan kerja khusus sekolah) dan membina Malaysia selama 22 tahun," kata Hisomudin yang banyak membuat kajian tentang politik orang Melayu.
Di kalangan veteran Umno pula, terutama yang pernah memegang jawatan dalam parti semasa Dr Mahathir menjadi perdana menteri pula sangat marah dengan serangan sebegini, kata Hisomudin.
Pada mesyuarat agung tahunan Umno Bahagian Kelana Jaya hujung minggu lalu, Zahid menyerang Dr Mahathir kerana meninggalkan parti yang mengetuai BN itu.
Dr Mahathir keluar daripada Umno tahun lalu kerana tidak puas hati dengan Perdana Menteri Najib Razak atas dakwaan rasuah dan keadaan ekonomi serta membentuk parti baru Bersatu yang kini menjadi sebahagian daripada pembangkang.
"Dr Mahathir lupa mengenai fakta ini – dia adalah anak Iskandar Kutty,” kata Zahid merujuk kepada bapa Dr Mahathir berketurunan India.
“Pada kad pengenalan birunya, nama dia Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty. Ini diperoleh daripada ketua pengarah Jabatan Pendaftaran Negara.
“Patutlah dia mudah lupa, sebab dia anak laki-laki Iskandar Kutty,” kata Zahid.
Pendedahan keturunan Dr Mahathir tidak mempunyai kaitan dengan landskap politik semasa, kata pengerusi surau Brickfields di Kuala Lumpur, Anver Hussein Marican, 66, dan hanya memperlihatkan kejahilan Zahid.
Ketika dihubungi, Anver berkata Dr Mahathir bukan orang biasa di negara ini sehingga boleh dihina keturunannya begitu sekali.
"Kami sangat sakit hati apabila mendengar ucapan itu. Dr Mahathir bukan orang biasa. Dia sudah menjadi perdana menteri selama 22 tahun.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: