Pengundi ini yang seramai kira-kira 1.85 juta, dan berusia sekitar 21 tahun, menjadi faktor terpenting, dalam memastikan kemenangan parti politik mana pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
Jadi untuk mengatasi kebencian terhadap Umno, sayap pemudanya menghantar aktivis dan pihak yang tidak akan dikenali sebagai ahli parti, kata Ketua Penerangan Pemuda Umno Jamawi Jaafar.
“Tempat berbeza, strateginya juga akan berbeza. Di kawasan luar bandar, tidak mengapa guna logo Umno untuk tarik orang muda datang,” kata Jamawi kepada The Malaysian Insight.
“Tetapi di kawasan lebih bandar, tempat golongan pertengahan, orang enggan kelihatan ada di program Umno. Jadi kami guna aktivis yang boleh bercakap dan berkempen tanpa logo.”
Aktivis ini sebahagian daripada inisiatif SPAM oleh sekretariat penerangan Pemuda Umno. Ia akronim untuk Skuad Penerangan Anak Muda.
Selain mereka, SPAM juga melatih speaker yang menyampaikan ceramah berskala kecil seperti busker yang biasanya menyanyi di stesen kereta api, restoran dan pusat beli-belah.
Mereka jadi speaker dan menyampaikan ucapan tentang program kerajaan dan mereka dilatih untuk berdialog dengan pejalan kaki, kata Jamawi.
“Setakat ini, penerimaan agak positif terhadap busker ini. Mereka berada di kawasan berhampiran restoran dan tidak ada yang suruh mereka pergi.”
Parti lama yang berkuasa
Mereka adalah sebahagian usaha kreatif oleh Pemuda Umno dan Puteri Umno untuk memenangi hati pengundi generasi milenium.
Menurut kaji selidik Merdeka Center terhadap 604 golongan muda, 70% daripada mereka tidak peduli tentang politik.
Tujuh daripada 10 belia Malaysia yang dikaji selidik berkata mereka mendapati ahli politik tidak boleh dipercayai dan menjadi sebab utama kepada masalah dihadapi negara hari ini. Lebih separuh daripada mereka percaya bahawa ahli politik tidak peduli pun tentang rakyat.
Ketua Puteri Umno Mas Ermieyati Samsudin berkat mereka sedar tentang kaji selidik itu dan memulakan inisiatif sendiri seperti GC30, di mana aktivis mengenal pasti pengundi generasi milenium dan merapati mereka.
“Kita berjumpa mereka dan cuba memenangi hati mereka. Kami guna pendekatan 4T,” katanya, menambah 4T itu ialah Temu, Tawan, Tolak fitnah, Teruskan gerak kerja.
Penolong Setiausaha Puteri Umno Fahariyah Md Nordin berkata strategi itu termasuk ahli bertemu pengundi secara berdepan dan juga menerusi media sosial.
Read More / Baca Lagi >>