BAHASA ARAB BUKAN BAHASA SAINS TEKNOLOGI DAN BIDANG PROFESIONAL.

JAWAPAN KEPADA PENDAKWAH FEUDAL 


Saya kesal seorang presiden bagi sebuah pertubuhan Islam (MAPIM), Mohd Azmi Abdul Hamid tidak memahami atau sengaja mahu mengelirukan pandangan saya kepada umum mengenai penilaian terhadap bahasa Arab sebagai bahasa ilmu.

Dalam tulisannya di forum Utusan Malaysia pada 13 Julai 2018, Mohd Azmi  mendakwa  saya dangkal kerana mengatakan tidak ada pakar Islam  dalam bahasa Arab.

Saya akui memang ramai pakar Islam  atau ulama  menerusi jurusan Arab tetapi  tidak ada kalangan profesional yang terkemuka di dunia menerusi pendidikan bahasa Arab kerana bahasa Arab bukan lagi  bahasa Sains, tekonologi, ekonomi dan lain-lain displin ilmu yang mempunyai nilai  profesional yang diperlukan untuk sumbangan kearah membawa kemajuan dan pemodenan  yang lebih besar kepada umat manusia.

Walapun pun Al-Quran dianggap sumber segala bidang ilmu yang ada sekarang tetapi itu adalah cerita beratus tahun dahulu ibarat cerita kegemilangan dan  kegagahan  Melayu di zaman Hang Tuah yang membawa kepada keyakinan Melayu tak akan hilang didunia tetapi dalam realiti dunia hari ini  bahasa Arab  bukan lagi bahasa yang ada pasaran dan kekuatan nilai antarabangsa kerana  daya kemajuan berfikir dan intelektualiti  orang  Arab disekat oleh ulama-ulama Arab yang taksub dan jumud.

Mereka  terpaksa melarikan diri untuk mencari kebebasan membaca dan berfikir di nagara- negara Barat  kerana tertekan dalam  negara sendiri oleh hukuman, cacian, ancaman oleh  ulama-ulama feudal yang bersifat seperti raja walaupun mereka bukan raja.

Oleh kerana tekanan ini maka perkembangan ilmu di negara-negara Arab  terbantut dan  menuju kemunduran termasuk di kalangan pembuat permaidani  sebaliknya pusat-pusat ilmu yang turut menjadi kebanggaan orang Islam sendiri terletak di Barat seperti Oxford Universiti di Britain, Harvard di AS atau Free Universiti di Germany yang meluaskan daya peningkatan ilmu  memberikan nilai tinggi kepada keluarannya.

Yang terkenal di negara Arab hanyalah Azhar Universiti yang keadaannya dan juga cara pembelajarannya adalah masih kuno hingga sekarang dalam serba kekurangan. Anak-anak kita  yang pulang dari negara -negara Arab terbatas pasaran mereka  di bidang agama  sahaja. Bidang kedoktoran di Mesir juga memerlukan Bahasa Inggeris.

Sebaliknya Malaysia yang terdedah kepada pendidikan sekular disamping agama sejak zaman penjajahan Inggeris, ulama-ulama kita  berfikiran sederhana dan terbuka dan memberikan pendidikan Islam secara formal dan sukarela tanpa  paksaan dan kekerasan.

Kemajuan  pendidikan  Islam dari sekolah-sekolah pondok kepada pemodenan sekolah Arab seperti Maahad Mahmud di Kedah  melahirkan pimpinan Islam yang berkualiti dalam bidang pendidikan , pentadbiran dan bidang-bidang perkerjaan lainnya. Dr. Abdul Halim Ismail rakan saya di Maahad Mahmud tidak mungkin menjadi Pengarah Urusan Bank Islam pertama malah membantu penubuhannya tanpa mendedahkan dirinya kepada pendidikan Inggeris  sehingga keperingkat  Oxford Universiti.

Pada keseluruhannnya sistem pendidikan negara telah melahirkan profesional Islam, tidak sahaja lelaki tetapi  juga wanita-wanita Islam yang dihormati  dunia seperti Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, Gabenor Bank Negara terbaik di dunia, Datuk Nor Samsiah Gabenor wanita Bank Negara Malaysia  yang kedua  dan  Maimunah Mohd Shariff yang menjadi wanita pertama Asian dari Malaysia mengetuai sebuah  agensi Bangsa-Bangsa Bersatu sebagai Pengarah Eksekutif Program Penempatan Manusia Bangsa-Bangsa Bersatu.

Kemajuan wanita Islam Arab terutama dari Arab Saudi hanya baru sekadar boleh memandu kereta oleh kerana tafsiran Quran sebelum itu  wanita haram memandu kereta.Bukti  kemajuan ilmu dalam Bahasa Arab terbantut kerana kejumudan berfikir.

Apabila saya membaca tulisan Pengarah Kanan Yayasan Dakwah Islamiah (YADIM) Mohd Sauki Abdul Majid(Mingguan Malaysia 15 Julai 2018) yang juga menyentuh saya mengenai sekolah  tahfiz   maka jelas kepada saya pentafsiran Islam dan Al Quran  yang sempit juga membelenggu pemikiran pendakwah-pendakwah kita. Dalam tulisannya itu beliau menekankan kepercayaaan bahawa sekolah thafiz akan melahirkan generasi ulul -albab.

Apakah pembangunan universiti-universiti dengan tenaga-tenaga pengajar Islam  yang profesional di UITM, Universiti Malaya ,UKM dan sebagainya bukan kerana sistem pelajaran negara yang Islamic tanpa menekankan ulul-albab.

Mohd Sauki disempitkan fikirannya oleh kepercayaan yang tidak disedarinya bahawa orang Islam harus mencari kekuatan menerusi pengasingan  dari aliran perdana sejak zaman persekolahan rendah  lagi.

Dengan pengasingan  menerusi sekolah-sekolah tahfiz, maka  akan melahirkan orang Islam yang ulul-albab, generasi Islam yang lebih beriman dan lebih teguh ke Islamannya tetapi sebenarnya anak-anak kita yang tidak  terdedah kepada dunia luar dan  pergaulan bebas akan menjadi orang-orang Islam yang lemah dan tidak dapat menyesuaikan diri dengan masyarakat bukan Islam.

Tetapi anak-anak kita yang terdedah kepada dunia luar dan memaksa diri bergaul dengan bukan Islam  tetapi tetap dengan ke Islamannya adalah lebih kuat dari ulul- albab dari  sekolah-sekolah tahfiz yang hanya terbatas pergaulan dengan sesama Islam sahaja.

Sebenanya kita  mempunyai  badan-badan dakwah yang menjadi penghalang kepada kamajuan umat Islam di dalam masyarakat berbilang kaum di Malaysia yang memerlukan orang-orang Islam dengan keterbukaan minda dan kemampuan sosial yang tinggi dan tidak terbatas.

Golongan pendakwah yang sempit fikirannya seperti yang ada didalam MAPIM dan YADIM apabila tidak dapat memberikan jawapan kepada perbincangan secara terbuka akan membuat ugutan dan hukuman atau  melaporkan kepada polis atas apa yang sensitif kepada fikiran mereka. Mereka ini sama seperti ulama-ulama feudal  di negara-negara Arab yang membawa keterbatasan  kepada pendidikan dan pengajaran Al-Quran.

Subscribe to receive free email updates:

Related Posts :