Saya mengalu-alukan kenyataan Menteri Pendidikan Dr.Maszlee Malik untuk melakukan intervensi membantu sekolah tahfiz bagi mempastikan pelajarnya mampu berdaya saing sama ada di dunia akademik atau pasaran kerjaya mencabar.
Bagaimanapun beliau menegaskan pendiriannya tidak akan menyekat ibu bapa memilih sendiri pendidikan atau sekolah yang terbaik bagi anak-anak mereka.
Kenyataan ini tentulah dibuat oleh beliau atas pengetahuan dan kesedaran sebenar mengenai keadaan sebahagian besar sekolah- sekolah tahfiz yang dibuka secara persendirian oleh ustaz-ustaz yang terbatas pasaran pekerjaan dan tidak mempunyai latihan perguruan.
Walaupun dakwaan dibuat, perubahan telah berlaku sejak didaftar di bawah JAKIM atau Jabatan Agama Islam Negeri tetapi masih banyak sekolah-sekolah ini dalam keadaan mundur, tidak berbangku dan bermeja dan murid-muridnya belajar dengan duduk diatas lantai atau tikar. Mereka tidak mempunyai matlamat untuk mengambil peperiksaan SPM kerana telah didoktrinkan tanpa sijil pun akan dapat mencari rezki.
Hanya mereka yang tidak tahu tentang kelemahan pentadbiran institusi agama yang akan mudah percaya bahawa sekolah-sekolah tahfiz telah sihat walafiat setelah didaftarkan di bawah jabatan berkenaan.
Ketidakcekapan jabatan-jabatan agama terutama dalam urusan dengan orang ramai harus menjadi ukuran dalam melihat masalah kronik ini. Kerajaan PH wajar menjadikan agenda utamanya untuk memperbaiki pentadbiran jabatan-jabatan agama di seluruh negara walaupun ini bukan dalam bidang kuasanya. Orang ramai lebih suka mendiamkan diri dalam soal yang berkaitan pentadbiran agama.
Pihak Kementerian Pendidikan wajar mengarahkan pegawai-pegawai yang berkenaan untuk meninjau keadaan sekolah-sekolah tahfiz yang telah didaftarkan dari sema aspek termasuk keselamatan.
Pihak Kementerian Pendidikan wajar mengarahkan pegawai-pegawai yang berkenaan untuk meninjau keadaan sekolah-sekolah tahfiz yang telah didaftarkan dari sema aspek termasuk keselamatan.
Jika pentadbiran JAKIM cekap dan berkualiti maka tidaklah Tun Mahathir bercadang untuk menutupnya sebaik sahaja menjadi PM kali kedua dan tidaklah tindakan secara tidak bijak dibuat terhadap intelektual Islam terhormat Kassim Ahmad.
Saya suka menyebutkan di Kedah sendiri ada beberapa tanah yang diserahkan kepada ustaz-ustaz yang becadang membuka sekolah tahfiz tetapi akhirnya ditinggalkan bagitu sahaja kerana gagal mendapat bantuan. Ada yang dibuka sekerat jalan tetapi kerana masalah kewangan, tenaga pengajarnya terpaksa berpindah rendah. Anak murid terbengkalai.
Berbagai lagi masalah yang dihadapi oleh sekolah-sekolah tahfiz yang tidak mempunyai sumber pembiayaan tetap.
Adakah ini aspirasi Menteri Pelajaran Dr.Mazlee sebagai asas kepercayaan untuk memberikan pilihan bebas kepada ibu bapa memilih sekolah yang terbaik bagi anak-anak mereka?.
Saya tidak menafikan ada diantara murid-murid tahfiz ini yang berpeluang melanjutkan pelajaran keluar negara tetapi kenegara-negara Arab yang jauh lebih mundur dari negara kita. Kemudian pelajar -pelajar ini akan pulang tanpa mendapat pasaran dan hanya layak untuk membuka sekolah tahfiz.
Dalam hal ini saya tidak menafikan nilai pelajar-pelajar dari sekolah-sekolah Menengah Kebangsaan Agama yang asalnya dari sekolah swasta tetapi mereka ini berada dalam sistem kebangsaan.
Bila saya menganjurkan penutupan sekolah tahfiz, banyak yang mempersoalkan kenapa saya tidak menganjurkan penutupan sekolah-sekolah vernacular.
Kenapakah kita harus mengambil berat dalam soal ini? Jika masyarakat Cina merasa masa depan mereka lebih cerah dengan berada di luar aliran perdana maka biarkanlah kerana pada akhirnya di mana -mana negara pun aliran nasional yang akan mendapat pengiktirafan.
Merka sendiri yang melakukan pengasingan diri yang akan akhirnya merugikan masa depan mereka sendiri dalam negara ini.
Dalam pada itu kita juga tidak boleh menyalahkan masyarakat Cina mengeluarkan anak-anak mereka dari sekolah aliran kebangsaan sekalipun pada mulanya memberikan sambutan yang baik.
Ini adalah akibat pendekatan kita yang sempit yang terperangkap dalam xenophobia nasionalism diawal kemerdekaan untuk meMelayukan dan mengIslamkan rakyat berbilang kaum tetapi bukan untuk Malaysiankan. Pendekatan melampau dan sempit ini menyebabkan anak-anak Cina merasa tersisih dan ibu bapa mengeluarkan mereka dari sekolah nasional.