Hoo Ke Ping berkata Jepun akan menggunakan bahan dan tenaga tempatan, selain kadar faedah yang rendah, berbanding China.
“Mereka hanya bawa masuk sistem, reka bentuk, rangka tindakan dan jurutera.
“Mereka akan beli besi keluli dari kita kerana harga besi keluli Jepun yang mahal. Mereka tidak akan bawa masuk jubin, bahan binaan atau pekerja mereka,” katanya kepada FMT.
Ke Ping mengulas langkah kementerian kewangan 3 Mei lalu yang membatalkan perjanjian penjualan saham antara TRX City dan konsortium Iskandar Waterfront Holdings (IWH) dan China Railway Engineering Corporation (CREC).
TRX City berkata pembatalan itu kerana kegagalan IWH-CREC menunaikan pembelian bernilai RM7.61 bilion untuk 60% ekuiti, walaupun selepas 12 kali lanjutan diberikan.
Bercakap kepada FMT, Ke Ping berkata pelaburan China dalam Bandar Malaysia mungkin tidak akan menyumbang kepada pertumbuhan negara.
“Ini terbukti daripada pembinaan jambatan kedua Pulau Pinang. Mereka bawa restoran, setiausaha, pekerja, besi keluli dan batu bata tersendiri.”
Beliau berkata pada masa ini, pinjaman bank di Malaysia untuk perumahan mewakili 30% daripada pinjaman kewangan. Sesetengah pinjaman itu untuk projek perumahan yang diletakkan harga terlalu tinggi, terutamanya pada 2014 dan 2015, tetapi kini dinilaikan pada harga yang lebih rendah.
Namun dengan TRX City, tambahnya, akan ada lebihan unit pejabat dan perumahan dalam kawasan bandar.
“Kerana itu, jika terdapat lebih banyak pinjaman infra jangka panjang, ia mungkin membawa kepada krisis.”
Kebanyakan krisis kewangan di dunia disebabkan pinjaman hartanah, katanya.
“Krisis hartanah membawa kepada krisis bank. Itu membawa kepada krisis mata wang.”
Kerana itu, katanya, projek Bandar Malaysia perlu dilaksanakan secara berfasa.
“Sesiapa pun yang masuk perlu meneruskan projek itu secara perlahan-lahan, supaya tidak terlalu banyak pembangunan atau lebihan hartanah di Lembah Klang,” katanya.
Lagipun, Jepun juga mempunyai wang tunai untuk menjayakan projek itu, tambahnya.
Read More / Baca Lagi >>