Pas dan Maqasid Syariah

Pimpinan Pas kelihatan tidak mesra Maqasid Syariah ketika bercakap soal perlaksanaan al-Quran dan hadis atau syariah.Pimpinan Pas kelihatan tidak mesra Maqasid Syariah ketika bercakap soal perlaksanaan al-Quran dan hadis atau syariah.

Syariah diturunkan untuk memastikan manusia mencapai kebaikan. Ekoran itu, syariah dan maqasid syariah perlu berjalan seiringan. Ini kerana, syariah tanpa maqasid syariah, akan memberi implikasi pengamalan syariah tidak memberi kebaikan kepada manusia.

Bagi orang yang cenderung kepada syariah tanpa maqasid syariah akan menekankan perlaksanaan tanpa melihat kepada implikasi kebaikan, malahan jika melahirkan keburukan pun tidak mengapa, dan tetap meletakkan kepercayaan bahawa ia sudah mendapat pahala.

Khawarij adalah kalangan yang menekankan perlaksanaan syariah, dengan abaikan kepentingan mencapai kebaikan kepada manusia. Ekoran itu, ketika berlawan dengan Saidina Ali, mereka membaca al-Quran, iaitu ayat “tiada hokum kecuali hokum Allah”(Surah al-An’am, ayat 57; Surah Yusuf ayat 40 dan 67), “barangsiapa yang tidak berhukum dengan hokum Allah, maka dia adalah kafir” (Surah al-Maidah, ayat 44).
Namun, memandangkan mereka mengabaikan tujuan perlaksanaan syariah untuk mencapai kebaikan kepada manusia, menyebabkan Saidina Ali mengeluarkan perkataan popular, “perkataan itu adalah benar, sedangkan tujuannya adalah kebatilan”.

Di Malaysia, menerusi banyak kenyataan pimpinan Pas, kelihatan mereka akan negative dengan pendekatan maqasid syariah ketika mereka bercakap berkenaan syariah. Dengan pendekatan ini, sudah pasti memberi banyak kesan buruk pada masyarakat. Atas nama perlaksanaan syariah, tidak semestinya memberi implikasi tindakan selaras dengan syariah. Hal ini pernah terjadi pada Khawarij dahulu, dan terbaru diamalkan oleh ISIS di Syria dan Iraq.

Pendekatan tanpa maqasid syariah ketika bercakap soal syariah bakal melahirkan banyak bahaya kepada umat. Sudah pasti, lebih bahaya jika diamalkan di Malaysia, sebuah Negara yang mempunyai peratusan bilangan rakyat muslim dan non muslim hampir setara.

Antara bahaya-bahaya itu adalah seperti berikut;

Pertama, akan wujud peperangan persenjataan yang melibatkan nyawa antara muslim dan orang bukan Islam. Mereka bakal merujuk kepada firman Allah;

فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

“Apabila sudah habis bulan-bulan Haram itu, maka bunuhlah orang-orang musyrikin itu dimana saja kamu jumpai mereka, dan tangkaplah mereka. Kepunglah mereka dan intailah ditempat pengintaian. Jika mereka bertaubat dan mendirikan sholat dan menunaikan zakat, maka berilah kebebasan kepada mereka untuk berjalan. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi maha Penyayang” (Surah al-Taubah, ayat 5)

فَإِنْ تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا

“Maka jika mereka berpaling, tawan dan bunuhlah mereka di mana saja kamu menemuinya, dan janganlah kamu ambil seorangpun di antara mereka menjadi pelindung, dan jangan (pula) menjadi penolong” (Surah al-Nisa’, ayat 89)

Tanpa maqasid syariah, ayat ini bakal digunakan untuk lakukan serangan persenjataan dan pembunuhan terhadap orang bukan islam. Terutama, ayat perang adalah suruhan, sedangkan kaedah usul al-Fiqh menyatakan bahawa sesuatu suruhan adalah wajib.

Justeru, melihat al-Quran tanpa maqasid syariah, menjadikan kesimpulan bahawa perangi orang bukan islam adalah wajib di Malaysia. Keadaan ini sudah pasti bercanggah dengan maqasid syariah. Ini kerana, dari sudut maqasid syariah, sesuatu ayat perlu dilihat pada konteks tertentu disamping kepentingan sesuatu perlaksanaan syariah adalah memberi kebaikan kepada rakyat dan menolak sebarang elemen dan unsur kerosakan dari tertimpa kepada rakyat. Ekoran itu, dalam konteks Malaysia perangi orang bukan islam tidak boleh dilaksanakan, malahan haram kerana ia boleh memberi implikasi buruk kepada rakyat.

Kedua, berdasarkan kepada syariah tanpa maqasid syariah, sudah pasti pengamalan bughah mendapat tempat. Ini kerana, pengamalan bughah ini terdapat dalam al-Quran, iaitu firman Allah;

إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ

“Sesungguhnya pembalasan terhadap orang-orang yang memerangi Allah dan Rasul-Nya dan membuat kerusakan di muka bumi, hanyalah mereka dibunuh atau disalib, atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan bertimbal balik, atau dibuang dari negeri (tempat kediamannya). Yang demikian itu (sebagai) suatu penghinaan untuk mereka didunia, dan di akhirat mereka beroleh siksaan yang besar” (Surah al-Maidah, ayat 33)

Ayat ini, memberi gambaran pengamalan bughah boleh dikenakan hukuman bunuh, atau disalib, ayat memotong tangan dan kaki secara bersilang atau buang kawasan. Tanpa maqasid syariah, pengamalan hukuman bughah akan memberi implikasi wujud kerosakan dalam pentadbiran sesuatu negara yang mengamalkan sistem demokrasi dan konsep negara bangsa seperti Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates:

Related Posts :